شهید لاجوردی دادستانی با دلسوزی‌های پدرانه/ علم‌آموزی، تربیت دینی و مهارت‌آموزی ۳ راهبرد مرد پولادین انقلاب برای اصلاح زندانیان 

9:00 - 01 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۶۱۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
شهید لاجوردی دادستانی با دلسوزی‌های پدرانه/ علم‌آموزی، تربیت دینی و مهارت‌آموزی ۳ راهبرد مرد پولادین انقلاب برای اصلاح زندانیان 
شهید اسدالله لاجوردی که مدتی ریاست سازمان زندان‌های کشور را به عهده داشت و در سال ۷۷ به دست گروهک جنایتکار منافقین ترور شد به عنوان مرد پولادین انقلاب شناخته می‌شود. تشکیل ستاد دیه یکی از مهمترین این اقدامات بود که تاکنون توانسته است زمینه آزادی بیش از ۱۷۰ هزار زندانی جرایم مالی و غیرعمد را فراهم کند.

خبرگزاری میزان- در نخستین روز شهریور ۱۳۷۷، سید اسدالله لاجوردی، دادستان اسبق انقلاب اسلامی تهران، توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ترور شد و به شهادت رسید. پس از این عملیات، مونا صمصامی، به‌عنوان سخنگوی گروهک منافقان در واشنگتن، ترور شهید لاجوردی را یک اقدام «قهرمانانه تاریخی ملی از سوی مجاهدین» خواند و آن را تحسین کرد.

شهید لاجوردی در زمان حیات خود و در زمان تصدی دادستانی تهران و ریاست سازمان زندان‌ها خدمات ارزشمندی را برای نظام اسلامی انجام دادند چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی از وی به عنوان مرد پولادین انقلاب یاد کردند.

به مناسبت سالگرد این شهید والامقام گفت‌و‌گویی را با سید اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور و از دوستان و نزدیکان این شهید سرافراز ترتیب دادیم که در ذیل می‌خوانید.

شهید لاجوردی زندانبانی با دلسوزی‌های پدرانه

سید اسدالله جولایی رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در رابطه با شهید بزرگوار و در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: شهید لاجوردی زندانبانی بود با دلسوزی‌های پدرانه. در نظر او زندانیان فقط یک مشت قاتل جنایتکار و تبهکار حرفه‌ای که باید از تمام حقوق انسانی محروم شوند تا بر سر عقل آیند یا پشت میله‌ها بپوسند نبودند؛ بلکه از نظر ایشان زندانیان فقط باید از جو جامعه دور نگه داشته شوند تا هم تنبیه شوند و هم افکار و اعمال مسموم خود را به دیگران سرایت ندهند. این شهید بزرگوار بار‌ها در سخنان خود تصریح می‌کرد که هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از کیفر و زندان انتقام جویی و شکنجه نیست بلکه نخست به منظور تنبیه، بیدار کردن وجدان خفته یا غافل انسان‌هایی است که به دلایل گوناگون دست به جرم و جنایت زده‌اند.

وی گفت:ثانیاً به منظور پاک و سالم نگه داشتن جامعه از وجود کسانی که ممکن است فساد و تبهکاری را به دیگران سرایت دهند. ایشان همواره به رفتار درست و صحیح با زندانیان تاکید داشتند و معتقد بودند یکی از مهم‌ترین موثرترین عوامل در تغییر و شکل‌پذیری انسان‌ها محیط است، هرچه القائات و تبلیغات و رفتار‌ها و برخورد‌ها در محیطی سالم‌تر باشد امکان پاکسازی بیشتر فراهم می‌آید. اما اگر برخورد‌ها خشن غیر دوستانه غیرعادلانه و یا از طرفی سازشکارانه و غیر قاطع باشد محیط محدود زندان به جای محل اصلاح و تربیت به محل تجمیع عقده‌ها کینه توزی‌ها و رشد بزه و گناه سوق داده می‌شود. ایشان همواره به کارکنان و مدیران سازمان یادآوری می‌کرند که کیفر مجرم صرفاً در اختیار مقام و مرجع قضایی است و اگر قاضی مجرمی را به زندان محکوم کرد او فقط باید محدودیت زندان و جدایی از جامعه را تحمل کند و از هر نوع کیفر دیگری درباره او باید اجتناب شود؛ بنابراین ترشرویی، پرخاش، تحقیر، خشونت و سخت‌گیری علاوه بر اینکه اثرات سازنده زندان را خنثی خواهد کرد موجب عذاب اخروی نیز خواهد شد. ایشان همیشه تاکید می‌کردند زندانبان باید سخنش نافذ‌تر و شیرین‌تر از معلم، نگاهش عمیق‌تر و پر معناتر از روانکاو، کردار و اعمالش موثرتر از هر صاحب و رفیق، اخلاقش فراتر از هر پدری دلسوز و مهربان و قدرتش مساوی و منطبق بر قانون باشد.

شهید لاجوردی زندانبانی با دلسوزی‌های پدرانه/ علم‌آموزی، تربیت دینی و مهارت‌آموزی ۳ راهبرد مرد پولادین انقلاب برای اصلاح زندانیان 

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور افزود: برادر ارجمندم شهید اسدالله لاجوردی بنا به فرموده مقام معظم رهبری مرد پولادین انقلاب اسلامی بود که از هیچ تلاشی برای سربلندی و اعتلای انقلاب فروگذار نمی‌کردند. این شهید بزرگوار طولانی‌ترین و سخت‌ترین حبس‌های ستم‌شاهی را همراه با شکنجه‌های وحشیانه ساواک تحمل کردند و این از عنایت خداوند به ایشان بود.

زندگی شهید لاجوردی از دادستان تهران تا فعالیت در بازار

وی در رابطه سابقه رفاقت و دوستی با این شهید بزرگوار، گفت: از سال ۱۳۴۱ رفاقت و برادری من با شهید آغاز شد. در کمیته استقبال از حضرت امام (ره) پس از پیروزی انقلاب نیز افتخار همراهی و همکاری با ایشان را دارم. این شهید بزرگوار با تلاشی که برای اصلاح مجرمان و متهمان داشت، توانست از گروه فرقان شهید، معلم و مسئول بسازد. ایشان به دستور شهید آیت‌الله بهشتی به سمت دادستانی تهران منصوب شدند. بنده در آن زمان معاون ایشان در دادستانی تهران بودم. زمانی که بدون اطلاع امام (ره) ایشان را از سمت خود عزل کردند بدون کوچکترین اعتراض و سخنرانی پست مربوطه را تحویل و مشغول کار در بازار شدند. بعد‌ها آیت‌الله یزدی وقتی به ریاست قوه قضاییه منصوب شدند از شهید لاجوردی دعوت کردند و ایشان را به ریاست سازمان زندان‌های کشور منصوب کردند.

جولایی اضافه کرد: شیوه نامه زندانبانی ایشان درس و سرمشق بزرگی برای زندانبانی اسلامی است. در مدتی که ایشان در سمت رئیس سازمان‌های زندان‌ها حضور داشتند خدمات بسیار ارزشمندی را به کشور ارائه کردند. در سفر‌های استانی که به منظور بازدید از زندان‌ها انجام می‌شد تمام تشریفات و مراسمات جانبی را لغو می‌کردند و خیلی سرزده از زندان‌ها بازدید می‌کردند. در هر زندانی که حضور پیدا می‌کردند ابتدا در بند زندانیان جرایم سنگین حضور پیدا می‌کردند و به صورت مستقیم و چهره به چهره پای درد و دل این زندانیان می‌نشستند و دستورات لازم را در جهت رفاه حال زندانیان صادر می‌کردند.

نگرش شهید لاجوردی در رابطه با زندان و زندانیان

وی در رابطه با نگرش شهید لاجوردی در رابطه با زندان و زندانیان، عنوان کرد:. ایشان همواره تاکید می‌کردند که زندانیان در زمان حضور خود در زندان نباید از حقوق اجتماعی محروم شوند و باید به تحصیل و سایر کار‌های شخصی خود ادامه دهند و امروز می‌بینیم که زندانیان ما در زندان در زندان‌های سراسر کشور در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل داده و می‌دهند. همچنین به دستور ایشان دارالقرآن در زندان‌های سراسر کشور تاسیس شد و امروز می‌بینیم که زندانیان جرایم سخت و سنگین حتی زندانیان مربوط به قصاص حافظه قرآن می‌شوند. ایشان در جهت ارتقای علمی و معرفتی زندانیان کوشش فراوانی داشتند. شاید یکی از دلایل این امر این بود که خود ایشان در زندان‌های ساواک سختی‌های بسیاری کشیده بودند و شرایط و محیط زندان را کاملاً درک می‌کردند.

 

بیشتر بخوانید: 

شهید لاجوردی باعث انهدام گروهک فرقان شد/ عدم وابستگی مالی گروهک فرقان به دولت‌های متخاصم و دشمنان اسلام

تواب دروغینی که قاتل شهید لاجوردی شد!

 

علم‌آموزی، تربیت دینی و مهارت‌آموزی ۳ راهبرد شهید لاجوردی برای اصلاح زندانیان 

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در ادامه با اشاره به اینکه شهید لاجوردی در زمان ریاست خود در سازمان زندان‌ها همیشه تلاش و تاکید داشتند که زندانیان در کنار علم آموزی و تربیت دینی حرفه آموزی را نیز در برنامه خود داشته باشند و زمینه حرفه آموزی و فعالیت شغلی آنان در زندان فراهم شود، تصریح کرد: به همین منظور ایشان ساختمان بزرگی که ساواک برای رفاه نیرو‌های خود ساخته بود در نظر گرفتند. این ساختمان استخر بزرگی داشت و طبقه بالای آن یک سالن بیلیارد وجود داشت که مساحت آن چیزی حدود هزار متر بود. با تغییرات جزئی در این مکان استخر این مجتمع را به سوله‌ای تبدیل کردند و زندانیان در آن آموزش خیاطی دیدند و مشغول به کار شدند. در ادامه برای آن‌ها دفترچه حقوق در نظر گرفتند در آن روز‌ها حقوق این زندانیان به سه بخش تقسیم می‌شد که یک بخش از آن برای انجام کار‌های شخصی در زندان به خود زندانیان پرداخت می‌شد، بخشی از آن نیز در اختیار خانواده زندانیان قرار می‌گرفت و قسمت سوم این حقوق برای رفع نیاز‌های پس از آزادی در حساب آن‌ها پس انداز می‌شد تا بتوانند با استفاده از این سرمایه زندگی خود را مدیریت کنند. همچنین چندین کارگاه نجاری، جوراب‌بافی، آهنگری و کارگاه‌های دیگر در زمان مدیریت ایشان در سازمان زندان‌ها راه‌اندازی شد. در کارخانه تولید دوچرخه که توسط این شهید بزرگوار راه‌اندازی شد سالانه بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه دوچرخه تولید می‌شد. همچنین بانوانی که عضو گروهک منافقین بودند در زندان در کارگاه‌های تولید ساعت مچی مشغول به کار شدند.

ستاد دیه چگونه تشکیل شد؟

وی در رابطه با جزئیات و ایده تشکیل ستاد دیه نیز بیان کرد: شهید لاجوردی در زمان حیات خود برکتی را با عنوان ستاد دیه در جمهوری اسلامی رقم زدند که تا همیشه تاریخ ماندگار شد. تاسیس این ستاد به تلاش ایشان کاری بود که در دنیا نظیر نداشت. ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۶۹ بود که در محوطه زندان اوین به همراه شهید مشغول رسیدگی به امور بودیم که شهید لاجوردی با اشاره به یکی از بندها، گفتند: در این بند تعدادی زندانی وجود دارد که گناهی و جرمی مرتکب نشدند و فقط به دلیل فقر و تنگدستی در زندان هستند. جرمشان این است که تصادف کردند و، چون توانایی پرداخت دیه ندارند در زندان به سر ببرند. در همان روز‌ها با مشورت مرحوم عسگر اولادی و به تایید وی ستاد دیه شکل گرفت. این ستاد که از برکات وجود شهید لاجوردی بود تا به امروز توانسته ۱۷۰ هزار زندانی جرایم عمد و محکومان مالی را از زندان آزاد کند. ما نیز به تاسی از سیره این شهید بزرگوار و در راستای امتداد راه ایشان تمام تلاش خود را برای آزادی زندانیان نیازمند و محکومان مالی به کار می‌گیریم. 

شهید لاجوردی زندانبانی با دلسوزی‌های پدرانه/ علم‌آموزی، تربیت دینی و مهارت‌آموزی ۳ راهبرد مرد پولادین انقلاب برای اصلاح زندانیان 

مردمی بودن؛ مهتمرین ویژگی شخصیتی شهید لاجوردی

جولایی مردمی بودن را مهمترین ویژگی شخصیتی این شهید بزرگوار دانست و تاکید کرد: ایشان تا می‌توانستند از تشریفات و تجملات دوری می‌کردند. در سفر‌های استانی و در بازدید از زندان‌ها همواره تاکید می‌کردند که همان غذایی که زندانیان در زندان می‌خورند برای وی در نظر گرفته شود. اگر این سفر‌ها به صورت زمینی انجام می‌شد به ساده‌ترین شکل ممکن و اگر سفر هوایی بود در کنار مردم با انجام تشریفات معمول قانونی سفر می‌کردند. این شهید بزرگوار تمام زندگی خود را وقف اسلام و انقلاب کردند و در آخر نیز توسط ظالم‌ترین مردم زمان به شهادت رسیدند.


وی عنوان کرد: شهید لاجوردی به مسئله بیت‌المال و حفاظت از آن بسیار اهمیت می‌دادند. به خاطر دارم که اولین میز کار ایشان در سازمان زندان‌ها یک میز کشودار بود. ایشان معتقد بودند که پرونده‌هایی که در کشو‌های میز قرار می‌گیرند ممکن است فراموش شده و رسیدگی به کار‌های مردم بطولانی شود ایشان در همان روز چند تکه نئوپان برداشتد و، چون به نجاری هم آشنا بودند برای خودشان یک میز ساده طراحی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساختند و همان میز تا پایان کارشان به عنوان میز کاری در دفترشان وجود داشت.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور با اشاره به آغاز به کار دولت جدید و رای اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور جدید، گفت: امیدوراریم کابینه دولت جدید که روز گذشته رای اعتماد خود را از مجلس گرفتند همچون شهدای سرافراز در راه اعتلای انقلاب اسلامی بکوشند و در رابطه با بیت المال حساس باشند.

شهید لاجوردی زندانبانی با دلسوزی‌های پدرانه/ علم‌آموزی، تربیت دینی و مهارت‌آموزی ۳ راهبرد مرد پولادین انقلاب برای اصلاح زندانیان 

تشکیل دادگاه رسیدگی به جنایات منافقین عمل خوب و شجاعانه‌ای بود

وی در رابطه با دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک منافقین، بیان کرد: تشکیل دادگاه برای رسیدگی به جنایت‌های گروهک منافقین بسیار عمل خوب و شجاعانه‌ای بود. این اتفاق باید زودتر از این‌ها در کشور رقم می‌خورد و امیدواریم که جلسات بعدی این دادگاه با قوت و جدیت پیگیری و دنبال شود. در رابطه با ترور این شهید عزیز که یکی از شهدای ترور به دست گروهک جنایتکار منافقین هست نیز باید اقدام قاطع قضایی صورت بگیرد و عاملان و مسببان این جنایت که همان اعضای گروهک منافقین هستند در هر کجای این کره خاکی که زندگی می‌کنند باید به سزای اعمال ننگین و جنایتکارانه خود برسند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اخبار قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *